چهار درصد

نحوه دریافت وامهای 4 درصد از بانک قرض الحسنه مهر ایران

چهار درصد

نحوه دریافت وامهای 4 درصد از بانک قرض الحسنه مهر ایران

در این وبلاگ اطلاعاتی در رابطه با نحوه دریافت وام های قرض الحسنه از بانک قرض الحسنه مهر ایران ارایه میشود.
این وبلاگ متعلق به بانک فوق نیست و نویسنده وبلاگ نماینده این بانک نمی‌باشد.
برای اطلاعات بیشتر به شعب بانک مراجعه کنید.
سایت رسمی بانک در آدرس www.qmb.ir قرار دارد.
در ضمن نظرات خصوصی در رابطه با وام پاسخ داده نمیشوند.

با تشکر از بازدید شما و مطالعه این وبلاگ

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

قرض الحسنه ویژه

پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۱۶ ب.ظ

حساب پس‌انداز قرض‌الحسنه ویژه

معرفی

 افراد و سازمان های زیادی در کشور ما هستند که توانایی مالی مطلوبی دارند و علاقه‌مندند به کسانی که نیاز فوری به کمک مالی دارند یا به کارکنانشان وام بدهند، اما به چند دلیل این کار را انجام نمی دهند.
دلیل اول این است که نمی‌توانند امور اداری و گرفتن وثیقه‌ها و دیگر کارهایی که برای پرداخت  وام و بازگشت اصل پول ضروری است انجام بدهند و انجام این کارها برای آنها سخت است.
دلیل دیگر آن این است که تصور می‌کنند اگر بدون انجام این مقدمات، وامی را پرداخت کنند، در صورتی که وام گیرنده اقساط وام‌ها را پرداخت نکند، منابع مالی آنها از بین می‌رود و مدرک و مستندی هم در دست ندارند که بتوانند با کمک آن، مبلغ پرداخت شده را از گیرنده وام پس بگیرند.
   اما بانک قرض الحسنه با « حساب پس انداز قرض الحسنه ویژه» اش این مشکلات را برای این افراد و سازمان‌ها حل کرده است و از این به بعد آنها می‌توانند تنها با افتتاح حساب قرض الحسنه ویژه در هریک از شعب بانک ، با شیوه‌ای مطمئن، به راحتی و در زمانی کوتاه از طریق  بانک  به همه افرادی که می‌خواهند وام بدهند و به‌هیچ وجه نگران از دست رفتن پول خود نباشند

سپرده قرض الحسنه پس انداز ویژه، سپرده قرض الحسنه ای است که مخصوص افراد خیر و نیکوکار می باشد و طبق نظر سپرده گذار به صورت وام قرض‌الحسنه از طریق بانک به اشخاص حقیقی و مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه اعطا می‌شود.​

این کار چگونه انجام می‌شود؟


فرد یا سازمانی که می خواهد به افراد وام دهد، یک فقره حساب سپرده پس انداز قرض الحسنه ویژه در بانک افتتاح می کند و مبلغی را در این حساب واریز می‌کند.
پس از آن با بانک قرض‌الحسنه تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کند و طبق آن تفاهم‌نامه به بانک اجازه می دهد از پولی که به حساب خود واریز کرده به افرادی که معرفی می‌کند به اندازه‌ای که خود او معین می‌کند وام بدهد. پس از امضای تفاهم نامه نسبت به اخذ کد اعتبار از حسابداری اقدام میگردد.
بانک طبق قانون می‌تواند به هر یک از افراد معرفی شده حداقل 3میلیون ریال و حداکثر 1 میلیارد و500 میلیون ریال وام قرض الحسنه بدهد.
صاحب حساب می‌تواند مبلغ وام قابل پرداخت به هر شخص را مشخص کند تا بانک به همان مقدار به افراد وام پرداخت کند.
کارمزد این وام‌ها حداکثر 4 درصد (قابل مذاکره) است که می‌توان آن را از گیرنده وام و یا از صاحب حساب دریافت کرد.
 پس از واریز مبلغ به حساب و امضای تفاهم‌نامه، بانک قرض الحسنه مدارک و مستندات لازم را از افرادی که گیرنده وام هستند دریافت می‌کند و پس از آن وام را به افراد پرداخت می‌کند. مبلغ این وام از سپرده پس انداز قرض الحسنه ویژه کسر می‌شود و به حساب وام گیرنده واریز میشود.
با پرداخت قسط توسط وام گیرنده مبلغ هر قسط به حساب سپرده پس انداز قرض الحسنه ویژه باز میگردد.
بانک قرض الحسنه پس از آن، پی‌گیری دریافت اقساط وام را هم برعهده می‌گیرد و در صورت تاخیر افراد در واریز اقساط، پی‌گیری‌های لازم و قانونی را برای دریافت آن و حفظ سرمایه صاحب حساب انجام می‌دهد.

مدارک مورد نیاز​ جهت افتتاح حساب   

اشخاص حقیقی : اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی
اشخاص حقوقی : اصل و تصویر مدارک ثبتی و قانونی و هویتی اعم از اساسنامه ،‌شرکتنامه ، اظهار نامه ثبت شرکت و اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضا

مزایای این خدمت چیست؟


اولین مزیت استفاده از این خدمت این است که بانک قرض الحسنه، تمام امکانات خود را با کارمزدی بسیار کم در اختیار افراد یا سازمان‌هایی که تمایل دارند به افرادی وام بدهند قرار می‌دهد و آنها دیگر دغدغه بازنگشتن اصل پول و زحمات ناشی از پرداخت وام و وصول اقساط رانخواهند داشت.
دوم اینکه فرد یا سازمانی که صاحب حساب سپرده پس انداز قرض الحسنه ویژه است، می‌تواند به پشتوانه اقساط وام هایی که افراد وام گیرنده به صندوق پرداخت می‌کنند، به صورت دایم افراد دیگری را برای دریافت وام معرفی کنند و این روند تا زمانی که صاحب سپرده بخواهد ادامه می‌یابد.
سومین مزیت این خدمت این است که فرد یا سازمان صاحب حساب می‌تواند از بانک بخواهد که با استفاده از شبکه گسترده شعبی که در اختیار دارد، به هر کسی در هر گوشه کشورمان وام بدهد
چهارمین مزیت این طرح این است که وام گیرنده وام را از بانک میگیرد و رابطه شخصی میان وام گیرنده و صاحب حساب سپرده پس انداز قرض الحسنه ویژه تاثیری در بازپرداخت اقساط ندارد و وام گیرنده هم نمیداند که از صاحب حساب وام گرفته است.

نظرات  (۹)

با سلام آیا امکان گرفتن وام با استفاده از امتیاز کارکرد حساب هم در سپرده های ویژه هست ؟
یعنی میشه حساب ویژه باز کرد و امتیاز حساب شخصی خود را به حساب ویژه انتقال داد و از امتیاز حساب شخصی برای وام به افراد دیگر استفاده کرد؟
پاسخ:
صاحب حساب ویزه آنرا برای کمک به سایر افراد باز کرده و خودش نمیتواند از محل حساب ویژه وام بگیرد.
آین شخص میتواند حساب پس انداز یا جاری دیگری افتتاح کند و از محل معدل انُ خودش و افراد درجه یک خانواده اش وام بگیرند
سلام. با میانگین حساب 20 میلیون ، چند ماه باید پول رو توی حساب خوابوند تا با حداکثر زمان باز پرداخت( مثلا 3 الی 4 ساله) تسهیلات 15 ملیونی دریافت کرد؟
پاسخ:
سلام
با معدل حساب 9 ماهه به مبلغ 20 میلیون تومان میتوان 15 میلیون وام 36 قسطی گرفت
با عرض خدا قوت مشه در مورد مطلب زیر توضیح بدهید آیا وام ها  40ماهه است ؟

طرح تسهیلاتی سالگرد تأسیس بانک به مناسبت یک دهه فعالیت پر افتخار و  خدمت‏رسانی به اقشار مختلف مردم به منظور اجرا در بازه زمانی آذرماه سال 1395 ابلاغ گردید.
در این طرح چنانچه مشتریان نسبت به واریز مبلغ حداقل 20 میلیون ریال به حساب خود و حفظ آن دست کم به مدت یک ماه از تاریخ تکمیل موجودی، اقدام نمایند و نیز افرادی که با حداقل موجودی 20 میلیون ریال نسبت به افتتاح حساب در بازه زمانی آذر ماه سال 1395 اقدام ونسبت به حفظ آن دست کم به مدت یک ماه از تاریخ تکمیل موجودی، مبادرت ورزند، مشمول اولویت و امتیاز در نظر گرفته شده در طرح سالگرد بانک خواهند بود.
افراد واجد شرایط پس از حصول میانگین حساب با قابلیت انتخاب از 3 الی 12 ماه و محاسبه تسهیلات متعلقه مطابق ضرایب و شرایط هر یک از جداول 1 و2 و 3 سیاست‏های اعتباری بازنگری شده بانک در سال 95، با رعایت سایر ضوابط و مقررات جاری بانک، می توانند از 4 ماه بازپرداخت بیشتر از مدت محاسبه شده، از تسهیلات این بانک بهره مند گردند.
بطور مثال افرادی که خواهان استفاده از ضرایب جداول 1و 2و 3 سیاست اعتباری نیمسال دوم 95 بر اساس میانگین حاصله با بازپرداخت 36 ماهه می‏باشند، با امتیاز جدول مربوطه فوق، می توانند از تسهیلات متعلقه با بازپرداخت 40 ماهه استفاده نمایند.
پاسخ:
مثلا اگر در آذرماه 95 نسبت به واریز 10 میلیون تومان اقدام کند و بعد از 6 ماه بخواهد 5 میلیون وام بگیرد، به جای 5 میلیون 36 ماهه با 4 قسط بیشتر 5 میلیون چهل ماهه میشود.
پرداخت این نوع وام از اسفند ماه شروع میشود. تاریخ ابتدای بازه معدل گیری باید اذرماه 95 باشد.
با سلام و عرض ادب من از سال گذشته برج 6 سال    مبلغ 14 ملیون رو در حساب گذاشته ام و به ایم مبلغ افروده ام تا سقف 30 ملیون بع کم شده تا علان که 8 ملیون داردم و در 5 ماه گذشته سیر کم شدن داشته حالا این طرح شامل من میشه یاباید 2 ملیون به حسابم اضافه کنم در این ماه ؟ حساب من جاری بوده اگر تعلق می گیرد چون چند ماه قبل استعلام گرفتم گفتند که به من 24 ملیون وام تعلق می گیرد 36 ماه حالا امکان دارد که همان مبلغ را 40 ماهه یا 48 ماه به ما بدهند
پاسخ:
پرداخت این نوع وام از اسفند ماه شروع میشود. تاریخ ابتدای بازه معدل گیری باید اذرماه 95 باشد.

چند سال قبل من با کمک چند خیر مبلغ 80 میلیون تومان را در یکی از بانک ها در حساب قرض الحسنه ویژه گذاشتم و طبق قرارداد حدود 23 نفر را برای دریافت وام قرض الحسنه جهت درمان  از محل سپرده قرض الحسنه ویژه  به بانک معرفی کردیم تا بانک پس از اعتبار  سنجی و اخذ وثایق  طبق ضوابط خودش  وام ها را پرداخت کند . بر اساس قرارداد تعیین نوع وثایق و دریافت آنها بر اساس ضوابط بانک بر عهده بانک بود.  کلیه وام ها 24 ماهه بود .  پس از گذشت حدود 2 سال و اتمام زمان بازپرداخت وام ها  ، برای دریافت اصل سپرده به بانک مراجعه کردم 


ولی بانک فقط 57 میلیون را پرداخت کرد و از پرداخت 23 میلیون  خودداری کرد

مسئول بانک گفت به دلیل پرداخت نکردن اقساط توسط برخی از وام گیرندگان امکان پرداخت  کل هشتاد میلیون نیست و حتی پیشنهاد کرد که بروم با وام گیرندگان صحبت کنم که اقساط خود را پرداخت کنند

از بانک خواستم  بانک خود اقدامات قانونی و حقوقی لازم برای دریافت اقساط و پرداخت کامل سپرده به من انجام دهد که مسئول بانک گفت در صورت انجام  اقدامات قانونی و حقوقی  هزینه آن از من کسر می شود

از انجا که بخشی زیادی  از این پول متعلق به من نبود و توسط چند خیر به صورت قرض در اختیار من بود به جهت حفظ آبرو مجبور شدم  ماشینم را بفروشم  تا پول آنها را پرداخت کنم  بعد از گذشت 2 سال از این ماجرا همچنان 7 میایون تومان  از آن 80 میلیون تومان نزد بانک مسدود است  و من هم ماشینم را از  دست دادم و هم آبرویم نزدیک بود به خطر بیفتند

خلاصه اومدیم ثواب کنیم کباب شدیم

پاسخ:
در این مورد، بانک از منابع خودش که وام نداده است. بلکه پول شما را مستقیما به سایر افراد وام داده است. بنابراین پول شما نزد بانک مسدود نیست، بلکه در دست وام گیرندگان است. در صورتی که ضامن معتبر از وام گیرندگان گرفته بود،  الان مشکلی نداشتید.
هزینه وصول مطالبات هم بر عهده وام گیرنده است، نه بانک و نه شما.
بر اساس قرارداد  که من با بانک بستم تعیین نوع وثایق و دریافت آنها  بر عهده بانک بود . بانک از  پول من وام داده و 4 درصد هم از وام گیرندگان کارمزد گرفته است .   7 میلیون از پول مرا یانک نمی دهد ( مثل شما می گوید دست وام گیرندگان است )  به نظر شما چه کاری می توانم انجام دهم که این 7 میلیون من برگردد  از زمان سررسید برخی اقساط بیش از 3 سال گذشته است  و بانک پیگیری لازم را انجام نمی دهد .  من به حساب اینکه  عودت پولم توسط بانک تضمین می شود پولم در بانک گذاشتم که به نیازمندان وام دهد  اگر قرار بود این طوری بشود و بانک مسئولیتی قبول نکند  مستقیما به نیازمندان وام را می دادیم .  یک سوال دیگه دارم امکان اخذ جریمه دیرکرد  از وام گیرنده هست؟ 
پاسخ:
قراردادی که بین  بانک و قرض گیرنده بسته میشود، لازم الاجرا هست و از طریق اجرائیات ثبت میتوان اموال وام گیرنده و ضامن را به اندازه مانده بدهی و خسارت و جریمه تاخیر، توقیف کرد.
البته اگر قرارداد کامل نوشته شده باشد. 
برای این کار باید یک نفر به عنوان نماینده بانک با در دست داشتن کپی برابر اصل شده قرارداد بانک، شناسنامه و کارت ملی وام گیرنده و ضامن و  درخواست اجرا و نامه معرفی نماینده بانک به اداره اجرای ثبت شهر مراجعه کند.

در رابطه با حساب قرض الحسنه ویژه چند سوال دارم

1- صاحب حساب ویژه می تواند افراد خانواده و افراد غیر نیازمند  و متوسط و غیر فقیر را برای دریافت وام معرفی کنه ؟


2-صاحب حساب ویژه می تواند از افراد معرفی شده مبلغی را دریافت کند؟ ( بابت خواب سپرده و کاهش ارزش پول )  و بعد به بانک معرفی کند


3-صاحب حساب ویژه می تواند از بانک بخواهد که خود بانک نیازمندان را تشخیص بدهد و بعد ار تایید صاحب حساب وام را  را بدهد ( یعنی معرفی با صاحب حساب نباشد  و فقط افراد  تعیین شده توسط بانک را تایید کند)


4- صاحب حساب ویژه می تواند از بانک تقاضا کند که وام را فقط برای خرید جهیزیه و لوازم خانگی و در وجه فروشنده  لوازم خانگی ( فروشنده تعیین شده از طرف صاحب حساب ویژه ) پرداخت کند یعنی پول را مستقیما به وام گیرنده ندهد

پاسخ:

1- صاحب حساب ویژه می تواند افراد خانواده و افراد غیر نیازمند  و متوسط و غیر فقیر را برای دریافت وام معرفی کنه ؟ بله


2-صاحب حساب ویژه می تواند از افراد معرفی شده مبلغی را دریافت کند؟ ( بابت خواب سپرده و کاهش ارزش پول )  و بعد به بانک معرفی کند خیر


3-صاحب حساب ویژه می تواند از بانک بخواهد که خود بانک نیازمندان را تشخیص بدهد و بعد ار تایید صاحب حساب وام را  را بدهد ( یعنی معرفی با صاحب حساب نباشد  و فقط افراد  تعیین شده توسط بانک را تایید کند)

بله

4- صاحب حساب ویژه می تواند از بانک تقاضا کند که وام را فقط برای خرید جهیزیه و لوازم خانگی و در وجه فروشنده  لوازم خانگی ( فروشنده تعیین شده از طرف صاحب حساب ویژه ) پرداخت کند یعنی پول را مستقیما به وام گیرنده ندهد

بله

در حساب قرض الحسنه ویژه بانک هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت اصل پول ( در صورت پرداخت نکردن به موقع اقساط توسط وام گیرندگان  ) ندارد حتی اگز وثایق را طبق ضوابط خودش اخذ کند. بانک هیچ تضمینی بابت اصل پول به شما نمی دهد 


طبق ماده 9  ضوابط سپرده قرض الحسنه بانک مرکزی

 استرداد وجوه تودیع شده به حساب قرض الحسنه ویژه موکول به بازپرداخت قرض الحسنه‌های اعطا شده بود و از این بابت مسوولیتی متوجه بانک نخواهد بود.


عملا این حساب سپرده قرض الحسنه ویژه بی ارزش است  چون بانک پرداخت به موقع  اقساط را تضمین نمی کند یعنی وقتی  وام گیرنده در سررسید  قسط را نداد بانک حساب شما را مسدود می کند  ممکن است بخشی از پول شما در سپرده قرض الحسنه ویژه سوخت شود  ( با وجود اخذ وثایق لازم ) و از بین برود و به سرنوشت معوقات بانکی گرفتار شود


پاسخ:
بانک که پول موجود در حساب پس انداز ویژه را مسدود نمیکند. بلکه آن را به وام‌گیرنده می‌دهد. هر وقت قسطها پرداخت شدند، پول شما به حساب پس انداز ویژه بر میگردد.
قرارداد بانک لازم الجرا هست و از طریق اجرائیات ثبت میتوان اموال وام گیرنده و ضامن را به اندازه مانده بدهی و خسارت، توقیف کرد.
من می خواهم  در بانک قرض الحسنه  مهر حساب قرض الحسنه ویژه باز کنم  ولی نگران پرداخت به موقع اقساط  توسط وام گیرندگان هستم .  آیا میشه از بانک خواست که در ازای پرداخت وام از محل  سپرده  ویژه  در قرارداد واگذاری وام مبلغی به عنوان وجه التزام  را  درج کند تا در صورت تاخیر در پرداخت قسط ، این مبلغ از وام گیرنده اخذ و به  صاحب حساب قرض الحسنه ویژه پرداخت کند . همچنین تعیین میزان وجه التزام با صاحب  حساب قرض الحسنه ویژه  باشد؟